Bij van Oord - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Overdegrens2015 - WaarBenJij.nu Bij van Oord - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Overdegrens2015 - WaarBenJij.nu

Bij van Oord

08 Maart 2015 | Koeweit, Koeweit

Als Nederlander weet je natuurlijk dat Flevoland is opgepompt. Nederlanders maken land. Schijnbaar doen Nederlanders dit ook in Koeweit. Vandaag waren wij uitgenodigd om te komen kijken bij van Oord. Een Nederlands bedrijf dat grond bouw klaar maakt. Om half 8 werden wij opgehaald en we reden door naar het bouw terrein. Eenmaal aangekomen kregen wij een veiligheidsfilmpje te zien en moesten we veiligheidskleding aan. Voor diegene die de blog een beetje volgen, het lijkt wel of wij een verkleedpartijtje houden. Elke dag trekken we wat anders aan. Iniedergeval, toen we alles aanhadden zijn wij met een klein bootje naar een groot schip gegaan. Op dit schip malen ze de bodem van de zee tot moes en deze wordt naar het land gepompt. Dit zand gebruiken ze om op te bouwen. Na een flinke rondleiding en heeeeeeeeeeeel veel trappen zijn wij op het schip gaan eten. Het eten smaakt echt perfect daar. Het eten moet ook wel goed smaken. De mensen die op het schip werken werken 12 uur per dag, wil je mensen goed te vriend houden en gezellig houden moet je zorgen dat het eten goed is. Na het bezoek op het schip zijn we terug aan land gegaan en hebben de ‘stort’ gezien. Hier gooien ze het opgepompte zand neer. Het is allemaal heel groot en iedereen is bezig met zijn eigen werk. Nu vragen jullie je waarschijnlijk af waarom ze zand uit de zee halen om te bouwen. Je bent in Koeweit, overal is zand. Dat klopt, op heel veel plekken is zand alleen dit zand is niet geschikt op om te bouwen. Als je hier met je auto opstaat zakt je auto heel langzaam het zand in. Een gebouw plaatsen kan hier dus niet, het zand uit de zee is steviger dus wordt dat naar land gebracht.
Vervolgens zijn wij naar huis gebracht door een chauffeur van het bedrijf en hebben de rest van de middag in onze slaapkamer rondgebracht. We hebben niet geslapen maar even liggen is wel heel fijn.
’s Avonds even wat eten bij de ‘beste’ shoarma boer van Koeweit en erna weer naar huis. Het was vandaag een drukke dag maar we worden nog steeds goed verzorgd hier. Helaas morgen de laatste dag maar aan alles komt een eind. Nog even wat hoogtepuntjes van de dag als afsluiting.
1. Tessa stelde zich voor op de boot. ‘Hallo ik ben Tessa’, iemand anders uit ons reisgenootschap stelde zich voor met ‘hallo Tessa’
2. Als je moe bent verspreek je je wel eens. Soms ben je zo moe dat je 2 woorden gaat samenvoegen. Vandaag hadden we de heerlijke peschew noot, we aten pistache noten.
3. Rene kreeg zijn knoop van zijn veiligheidsbroek niet dicht. De man die de kleding uit deelde moest hem erbij helpen.
4. Als je schoenen wilt hebben bij van Oord worden deze gebracht met een auto. Ze snappen alleen niet dat als je maat 40 vraagt maat 38 niet zo goed past.
5. Tessa had het vandaag heel zwaar. Is ook niet raar als je zonnebril 6x op een dag van je hoofd valt.
6. Stephanie kan goed timen. Als er vrachtwagens voorbij rijden en ze hebben een flapje aan de achterkant doen deze flap flap flap.
7. Als je bij de elleboog aan de onderkant trekt heb je schijnbaar een scheurend velletje.
Zoals we net al zeiden morgen de laatste dag in Koeweit. We hebben ontzettend veel gezien en gedaan maar nu eerst slapen. Morgen eerst maar eens even wakker worden zonder wekker.